EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ОСНОВНІ ПІДХОДИ ДО КЛАСИФІКАЦІЇ БАНКІВСЬКИХ ПРОДУКТІВ
Л. І. Катан, С. О. Сотніков

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2018.22.5

УДК: 336.71: 338.46

Л. І. Катан, С. О. Сотніков

ОСНОВНІ ПІДХОДИ ДО КЛАСИФІКАЦІЇ БАНКІВСЬКИХ ПРОДУКТІВ

Анотація

У статті досліджено сутність поняття "банківський продукт", розглянуто погляди вітчизняних та зарубіжних вчених. На основі узагальнення підходів до трактування банківський продукт запропоновано авторське визначення цього поняття як самостійної економічної категорії, який визначається як товар, що випускається банком у результаті основної діяльності банку із задоволення вимог клієнта при проведенні банківських операцій або із залучення тимчасово вільних ресурсів, спрямована на одержання прибутку. Також розглядаються основні підходи до визначення критеріїв класифікації банківських продуктів у діяльності комерційних банків, запропоновані іноземними та вітчизняними науковцями. Виокремлено основні критерії класифікації банківських продуктів, притаманних банківським установам, наведено їх характеристики та ознаки. Досліджено фази життєвих циклів банківського продукту.

Ключові слова: банківський продукт; банки; класифікація; клієнт; ознака; характер; критерії; кредит; депозит.

Література

1. Балабанов И.Т. Основы финансового менеджмента: учеб. пособие / И.Т. Балабанов. — М.: Финансы и статистика. — 2013. — 480 с.
2. Болдова А.А. Ринок фінансових послуг України: глобалізаційний аспект / А.А. Болдова, В.Ю. Мойко // Збірник наукових праць Національного університету державної податкової служби України. — 2012 — № 1. — C. 72—78.
3. Дзюблюк О.В. До питання про суть комерційного банку і специфіку банківського продукту / О.В. Дзюблюк // Вісник Національного банку України. — 2009. — № 6. — С. 82—90.
4. Жуков Е.Ф. Деньги. Кредит. Банки. Учебник для вузов / Е.Ф. Жуков, Н.М Зеленкова, Л.Т. Литвиненко. — М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2015. — 703 с.
5. Закон України "Про банки і банківську діяльність" [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2121-14
6. Захарченко О.М. Дистанційне банківське обслуговування на основі системи "клієнт-банк": переваги та недоліки / О.М. Захарченко // Проблеми і перспективи розвитку банківської системи України: зб. наук. праць. — Суми, 2013. — Т. 30. — С. 121—127.
7. Лаврушина О.І. Банківський менеджмент: підручник. — 2-е вид., перераб. і доп. / О.І. Лаврушина. — М.: КНОРУС, 2011. — 560 с.
8. Мазур О.А. Організаційно-методичні рекомендації щодо формування та визначення собівартості банківського продукту / О.А. Мазур, А.М. Богун // Аудитор України. — 2005. — № 16 (78). — С. 16—19.
9. Масленніков Є.І. Дослідження розвитку ринку фінансових послуг України / Є.І. Масленніков, А.А. Чкан // Економіка: реалії часу. — 2014. — № 2. — С. 105—11.
10. Масленчитков Ю.С. Технология и организация работы банка: теория и практика / Ю.С. Масленчитков — М., 1998. — 432 с.
11. Оніщенко С. Особливості розробки нових банківських продуктів / С. Оніщенко // Банківська справа. — 2000. — № 3 (33). — С. 24—27.
12. Савелко Т. Теоретичні аспекти ринку банківських послуг України / Т. Савелко // Економіка України. — 2007. — № 8 (549). — С. 27—32.
13. Сороківська З.К. Банківський роздрібний бізнес: навч. посіб. / З.К. Сороківська. — Тернопіль, Астон, 2013.— 245 с.
14. Уткин Э.А. Инновационный менеджмент / Э.А. Уткин, Н.И. Морозова, Г.И. Морозова. — М.: АКАЛИС, 1996. — 208 с.

L. Katan, S. Sotnikov

BASIC APPROACHES TO CLASSIFICATION OF BANKING PRODUCTS

Summary

In the article the essence of the concept of "banking product" is investigated, the views of domestic and foreign scientists are considered. On the basis of generalization of approaches to the interpretation of the banking product, the author's definition of the concept is proposed as an independent economic category, which is defined as the goods produced by the bank as a result of the bank's main activity in satisfying the client's requirements in conducting banking operations or in attracting temporarily free resources aimed at obtaining profit. Also, the main approaches to determining the criteria for classifying banking products in the activities of commercial banks, proposed by foreign and domestic scientists. The main criteria of classification of banking products, inherent in banking institutions, are outlined, their characteristics and features are given. The phases of the life cycles of the banking product are investigated. Important for the classification of the banking product is the lack of a unified view in the scientific theory of the definition of this concept, thus it is necessary to proceed from the position that the banking product is the result of the banking institution, and its component are various operations carried out by commercial banks: credit, deposit, settlement, cash, investment, trust, currency, consulting, etc.
The classification of a banking product based on three levels is considered.
The first level is the main banking products that are actually bought by the customer. They, as a rule, form the basic assortment of the bank: lending, attraction of deposits, cash and settlement customer service, etc.
The second level is the banking products in real execution, that is, the current range of the bank. Such an assortment is constantly evolving without changing the basic directions of the bank's operation. The implementation of the current range is aimed at transforming the casual client into a permanent, stimulating it to use as many bank products as possible.
The third level — expanded banking products, aimed at forming a friendly relationship with the client, providing him with comprehensive assistance.

Keywords: ank product; banks; classification; customer; sign; character; criteria; loan; deposit.

References

1. Balabanov, I.T. (2013), Osnovy finansovogo menedzhmenta [Fundamentals of financial management], Finansy i statistika, Maskva, Rossija.
2. Boldova, A.A. and Mojko, V.Yu (2012), "The financial services market in Ukraine: the globalization aspect", Zbirnyk naukovykh prats' Natsional'noho universytetu derzhavnoi podatkovoi sluzhby Ukrainy, vol. 1, pp. 72—78.
3. Dziubliuk, O.V. (2009) "To the question about the essence of the commercial bank and the specifics of the banking product", Visnyk Natsional'noho banku Ukrainy, vol. 6, pp. 82—90.
4. Zhukov, E.F. Zelenkova, N.M. and Litvinenko, L.T. (2015), Den'gi. Kredit. Banki. Uchebnik dlja vuzov [Money. Credit. Banks. Textbook for universities], JuNITI-DANA, Maskva, Rossija.
5. The Verkhovna Rada of Ukraine (2001), The Law of Ukraine "About banks and banking", available at: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2121-14 (Accessed 29 October 2018).
6. Zakharchenko, O.M. (2013), "Remote banking services based on the client-bank system: advantages and disadvantages", Problemy i perspektyvy rozvytku bankivs'koi systemy Ukrainy: zb. nauk. prats', vol. 30, pp. 121—127.
7. Lavrushyna, O.I. (2011), Bankivs'kyj menedzhment [Banking Management], 2nd ed, KNORUS, Maskva, Rossija.
8. Mazur, O.A. and Bohun, A.M. (2005), "Organizational and methodical recommendations for the formation and determination of the cost price of a banking product", Audytor Ukrainy, vol. 16 (78), pp. 16—19.
9. Maslennikov, Ye.I. and Chkan, A.A. (2014), "Research on the development of the financial services market in Ukraine", Ekonomika:realii chasu, vol. 2, pp. 105—11.
10. Maslenchitkov, Ju.S. (1998), Tehnologija i organizacija raboty banka: teorija i praktika [Technology and organization of the bank: theory and practice], Maskva, Rossija.
11. Onischenko, S. (2000), "Features of developing new banking products", Bankivs'ka sprava, vol. 3 (33), pp. 24—27.
12. Savelko, T. (2007), "Theoretical aspects of the banking services market in Ukraine", Ekonomika Ukrainy, vol. 8 (549), pp. 27—32.
13. Sorokivs'ka, Z.K. (2013), Bankivs'kyj rozdribnyj biznes [Banking Retail Business], 3nd ed, Aston, Ternopil', Ukraine.
14. Utkin, Je. A. Morozova, N. I. and Morozova, G. I. (1996), Innovacionnyj menedzhment [Innovative Management], AKALIS, Maskva, Rossija.

№ 22 2018, стор. 5 - 9

Рубрика: Економіка

Дата публікації: 2018-11-30

Кількість переглядів: 48

Відомості про авторів

Л. І. Катан

д. е. н., професор, завідувач кафедри фінансів, банківської справи та страхування, Дніпровський державний аграрно-економічний університет

L. Katan

Doctor of Economic Sciences, professor, Head of the Department of Finance, Banking and Insurance, Dnipro State Agrarian and Economic University


С. О. Сотніков

студент, Дніпровський державний аграрно-економічний університет

S. Sotnikov

student, Dnipro State Agrarian and Economic University

Як цитувати статтю

Катан Л. І., Сотніков С. О. Основні підходи до класифікації банківських продуктів. Інвестиції: практика та досвід. 2018. № 22. С. 5–9. DOI: 10.32702/2306-6814.2018.22.5

Katan, L. and Sotnikov, S. (2018), “Basic approaches to classification of banking products”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 22, pp. 5–9. DOI: 10.32702/2306-6814.2018.22.5

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.