EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ АДМІНІСТРАТИВНИХ ПОСЛУГ У КОНТЕКСТІ МІГРАЦІЙНОГО ПРОЦЕСУ
Муц Луай Файсал

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2018.21.101

УДК: 351.82

Муц Луай Файсал

ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ АДМІНІСТРАТИВНИХ ПОСЛУГ У КОНТЕКСТІ МІГРАЦІЙНОГО ПРОЦЕСУ

Анотація

У статті розкрито передумови підвищення якості обслуговування населення, впровадження та розробки уніфікованих стандартів та процедур. Виділено вчених, що досліджували проблематику адміністративно-правового статусу щодо регулювання міграційних процесів. Розкрито діяльність державних органів влади у напрямі інноваційний заходів, які надають змогу громадянам отримувати якісні адміністративні послуги. Висвітлено закордонний досвід надання адміністративних послуг, зокрема країн-членів ЄС. Запропоновано модель компонентів підвищення якості обслуговування населення в межах міграційного процесу щодо вдосконалення якісного обслуговування населення. Розкрито сутність кожного компоненту підвищення якості обслуговування населення в межах міграційного процесу. Сформовано висновки відносно створених Центрів надання Адміністративних послуг, що є результатом діяльності державних органів влади з пришвидшення та надання якісних послуг громадянам України.

Ключові слова: якість обслуговування; стандарти; процедури; послуги; електронні послуги.

Література

1. Калинець Н.І. Вдосконалення механізму надання адміністративних послуг у контексті взаємодії органів публічної влади з громадою / Н.І. Калинець // Ефективність державного управління. — 2015. — Вип. 43. — С. 211—219. — Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efdu_2015_43_28
2. Про затвердження Порядку ведення Єдиного державного порталу адміністративних послуг: Постанова Кабінету Міністрів України від 3 січня 2013 р. № 13 [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/13— 2013-%D0%BF
3. Коліушко І.Б., Демкова М.С. Електронне урядування — шлях до ефективності та прозорості державного управління /http://www.kmu.gov.ua
4. Підбірка матеріалів щодо досвіду ФРН здійснено професором Дітером Шиманке (експертом ГТЦ). Матеріал підрозділу складено на основі даних моніторингу, здійсненого Муніципальним центром адміністративного менеджменту (KGSt) у 2006 році, відповідних матеріалів презентації Андри Штальмайєр (Andra Stallmeyer) та матеріалів, зібраних під час навчального візиту до ФРН восени 2009 року. Матеріал додатково було опрацьовано експертами ЦППР Валентиною Стоян та Віктором Тимощуком.
5. Витяг з матеріалу, підготовленого експертом ЦППР Олексієм Курінним. — Режим доступу: http://www.ekmair.ukma.kiev.ua/ bitstream /123456789/1544/1/centry_nadannia_poslug_2011.pdf
6. Про адміністративні послуги: Закон України від 6 вересня 2012 р. № 5203-VI. — Режим доступу: www.zakon4.rada.gov.ua
7. Коліушко І. Управлінські (адміністративні) послуги — новела адміністративного права / / І. Коліушко // Центр політико-правових реформ [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://pravo.org.ua
8. Коліушко І. Управлінські послуги — новий інститут адміністративного права / І. Коліушко, В. Тимощук // Право України. — 2001. — № 5. — С. 30—34.

Muts Luai Faisal

INCREASING THE QUALITY OF ADMINISTRATIVE SERVICES IN THE CONTEXT OF THE MIGRATION PROCESS

Summary

The article outlines the preconditions for improving the quality of service for the population, reflected in the introduction and development of unified standards and procedures. The scholars who studied the problems of the administrative-legal status regarding the regulation of migration processes were selected. The activity of state authorities in the direction of innovative measures that provide the opportunity for citizens to receive high-quality administrative services is disclosed.
It has been established that in recent years, Ukraine has begun to introduce a new system of providing administrative services at the level of local self-government through the Centers of Administrative Services, the purpose of which is to save time and improve the quality of service for consumers of social services, which include migration services. In order to increase the efficiency of the Centers for the Provision of Administrative Services, the following measures were proposed: the introduction of amendments to the current legislation concerning the provision of administrative services in connection with the emergence of new migration issues, the development and adoption of new legislative acts regulating and influencing the modernization of the provision of administrative services in Ukraine, the unification of data for all administrative services provided by the centers for the provision of administrative services for the purpose of their storage in one database data for better monitoring. An important argument of the Centers for the provision of administrative services is the electronization of services, which significantly accelerates and raises the efficiency of providing services to the citizens of the country. But it should be noted that only with the qualitative integration of Ukraine into the standards of the European Union member states regarding administrative electronic services, in future, it will become important to develop the relations that are taking place in the migration processes that are so widespread between the member states of the European Union and Ukraine.
The article examines the foreign experience of providing administrative services, in particular, the member states of the European Union. The model of components of improving the quality of service of the population within the migration process is proposed for improving the quality of service of the population. The essence of each component of improving the quality of service of the population within the migration process is revealed.

Keywords: quality of service; standards; procedures; services; electronic services.

References

1. Kalynets', N.I. (2015), "Improvement of the mechanism for the provision of administrative services in the context of the interaction of public authorities with the community", Efektyvnist' derzhavnoho upravlinnia, vol. 43, pp. 211—219.
2. Cabinet of Ministers of Ukraine (2013), Resolution "On Approval of the Procedure for the Administration of the Unified State Portal for Administrative Services", available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/13-2013-%D0%BF (Accessed 15 Sept 2018).
3. Koliushko, I.B. Demkova, M.S. (2004), "Electronic Governance — The Way to Efficiency and Transparency of Public Administration", available at: http://www.kmu.gov.ua (Accessed 15 Sept 2018).
4. Stoyan, V. and Tymoshchuk, V. (2011), "A selection of materials on the experience of the Federal Republic of Germany was carried out by Professor Dieter Shimanke (GTZ expert). The material of the unit is based on data from the monitoring carried out by the Municipal Management Center (KGSt) in 2006, relevant materials from the presentation by Andra Stallmeyer and materials gathered during a study visit to Germany in autumn 2009. The material was further elaborated by the experts of the CPRP Valentina Stoyan and Viktor Tymoshchuk", available at: http://www.ekmair.ukma.kiev.ua/bitstream/123456789/1544/1/centry_nadannia_poslug_2011.pdf (Accessed 15 Sept 2018).
5. Kurinnyj, O. (2011), "A sample of the material prepared by the expert CPRP", available at: http://www.ekmair.ukma.kiev.ua/bitstream/123456789/1544/1/centry_nadannia_poslug_2011.pdf (Accessed 15 Sept 2018).
6. Verkhovna Rada of Ukraine (2012), The Law of Ukraine "About administrative services", available at: www.zakon4.rada.gov.ua (Accessed 15 Sept 2018).
7. Koliushko, I. (2001), "Management (administrative) services - the latest administrative law", Tsentr polityko-pravovykh reform, available at: http://pravo.org.ua (Accessed 15 Sept 2018).
8. Koliushko, I. (2001), "Management services — a new institute of administrative law", Pravo Ukrainy, vol. 5, pp. 30—34.

№ 21 2018, стор. 101 - 105

Рубрика: Державне управління

Дата публікації: 2018-11-19

Кількість переглядів: 1022

Відомості про авторів

Муц Луай Файсал

к. соц. н., Директор центру освітніх послуг для іноземних громадян, Запорізька державна інженерна академія

Muts Luai Faisal

Candidate of Sociological Sciences, Director of the Center for Educational Services for Foreign Citizens, Zaporizhzhya State Engineering Academy

Як цитувати статтю

Файсал Муц Луай Підвищення якості адміністративних послуг у контексті міграційного процесу. Інвестиції: практика та досвід. 2018. № 21. С. 101–105. DOI: 10.32702/2306-6814.2018.21.101

Faisal, Muts Luai (2018), “Increasing the quality of administrative services in the context of the migration process”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 21, pp. 101–105. DOI: 10.32702/2306-6814.2018.21.101

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.